Astmaatikko, erotatko hengästymisen hengenahdistuksesta?

Allergia- ja astmaliitto muistuttaa, että liikunta on lääkettä astmaatikolle, ja hengästyminen on hyväksi.

Omaa kehoa kannattaa kuitenkin kuunnella, ja hengästymisen ja hengenahdistuksen ero on hyvä oppia tunnistamaan. Kun astma on hallinnassa, oireilua ei tarvitse pelätä.

Liiton asiantuntija Kaisa Toikko kertoo, että normaali hengästyminen helpottaa tahtia hidastettaessa. Nopean juoksuspurtin jälkeen hengästyminen voi lisääntyä vielä hetken pysähtymisen jälkeenkin.

- Hengenahdistus sen sijaan tarvitsee yleensä avaavan lääkkeen, eikä se helpota rasituksen päätyttyä. Uloshengitys voi vinkua merkkinä keuhkoputkien supistumisesta, Kaisa Toikko Allergia- ja astmaliitosta toteaa.

Hän painottaa, että liikunta parantaa peruskuntoa, vähentää rasituisperäisiä hengitystieoireita ja jopa estää sairauden etenemistä.

Allergia- ja astmaliitto ohjeistaa aloittamaan kuntoilun maltillisesti, oman kunnon ja mieltymysten mukaan. Astmaatikko voi myös ottaa astman avaavan lääkkeen mukaan kuntoilupaikalle.

Maailman astmapäivää vietetään vuosittain aina toukokuun alussa, tänä vuonna päivää vietetään 2. toukokuuta.

Lähde: Allergia- ja astmaliiton tiedote 27.4.2017

Share

Keskustele ja kommentoi

Muita kirjoituksia samasta aiheesta:

PEF-Mittari Varkauden seudun Allergia- ja astmayhdistyksen jäsenille

Varkauden seudun Allergia- ja Astmayhdistyksen nykyiset ja uudet jäsenet saavat lahjaksi PEF-mittarin. Muille kuin jäsenille yhdistys myy mittareita edulliseen hintaan Varkauden sairaalan ala-aulan Pikku Ruusu -kahviossa. Samassa rakennuksessa toimii keuhkosairauksien poliklinikka ja Varkauden Terveyskeskus.

Päivitä tietosi atooppisen ihottuman hoidosta

Keskiviikkona 28.9. kello 14 allergia- ja astmaneuvoja Marjo Tähtinen kertoo atooppisen ihon hoidosta Allergia- ja astmaliiton livelähetyksessä. Uusi Käypä Hoito -suositus on julkaistu - mitä atoopikon kannattaa niistä tietää? Mitkä ovat keskeisiä avainkohtia atooppisen ihon hoidossa?

Herkutellaan ystävänpäivänä!