Hyvinvointitärpit meille kaikille

Miten paljon vettä pitää juoda päivässä? Entä mikä on sopiva ruokailuväli? Allergia-, iho- ja astmaliiton asiantuntija antaa viisi vinkkiä, joita meidän jokaisen pitäisi noudattaa.

Liiton asiantuntija Kaisa Toikko painottaa, että kokonaisvaltainen hyvinvointi edellyttää sitä, että nämä perusasiat ovat kunnossa. Tämä tärppilista koskee meitä kaikkia.

1. Riittävästi unta

Suuri osa meistä tarvitsee 7 - 9 tuntia unta yössä voidakseen hyvin.
Pitkään jatkuessaan pienikin univaje vaikuttaa toimintakykyyn ja terveyteen.

2. Juo runsaasti vettä
Juo vähintään 1,5 litraa päivässä.
Hikoilu lisää nesteen tarvetta, juo silloin enemmän.

3. Sopiva ruokailuväli
Useimmille sopiva ruokailuväli on 3 - 4 tunnin välein. Verensokeri pysyy tasaisena eikä liian suuri nälkä yllätä. Tämä on tärkeää etenkin, jos mielessäsi on painon pudottaminen tai vireystason nostaminen.

4. Virtaa ravinnosta
Nauti riittävästi kasviksia, marjoja ja vihanneksia turvataksesi vitamiinien ja hivenaineiden saanti.
Puoli kiloa päivässä saat kasaan, kun syöt jokaisella aterialla reilun kourallisen.

5. Liiku arjessa
Tunnin jumppa ei korvaa passiivista arkea.
Lisää päivään arkista liikkeellä oloa. Kyykisty kunnolla nostamaan lattialle pudonnut kynä, vaihda työskentelyasentoa, seiso yhdellä jalalla, käytä kaikki tilaisuudet kävellä pienikin matka.

 

 

Share

Keskustele ja kommentoi

Muita kirjoituksia samasta aiheesta:

Päivitä tietosi atooppisen ihottuman hoidosta

Keskiviikkona 28.9. kello 14 allergia- ja astmaneuvoja Marjo Tähtinen kertoo atooppisen ihon hoidosta Allergia- ja astmaliiton livelähetyksessä. Uusi Käypä Hoito -suositus on julkaistu - mitä atoopikon kannattaa niistä tietää? Mitkä ovat keskeisiä avainkohtia atooppisen ihon hoidossa?

Mustapippurikeksit - gluteeniton, maidoton, kananmunaton ja sojaton

Sopiva dödö murrosikäiselle?