Ledare 3/2017: Att välja rätt hälsovårdscentral

Jag letade efter ett spöhållare till båten i somras. På webben hittade jag ett stort urval produkter. Priserna angavs tydligt och av bilderna framgick att det fanns tre likadana spöhållare av den produkt som intresserade mig mest, alla med olika namn och till olika priser. Det stod klart för mig vilken jag skulle välja.

Att jämföra tjänster inom hälso- och sjukvården är inte lika lätt. Genom vårdreformen strävar man efter att öka klientens valfrihet, men planerna har upprepade gånger runnit ut i sanden. Valfriheten är inte enbart förknippad med konstitutionella problem. Det är svårt att välja vårdplats utifrån lätt tillgänglig och pålitlig information. Enligt undersökningar uppger patienter att de fem viktigaste faktorerna är vårdkvalitet, personalens yrkeskompetens, individuell hänsyn till klienten, tillförlitlighet och snabb tillgång till vård. Det finns dock inte tillräckligt många kvalitetsmätare som man kunde använda sig av i praktiken.

Icke-specialister upplever ofta att de fått högklassig vård på basis av en övergripande vårdupplevelse. Vänlig och flexibel service är av stor vikt, och man vet att detta även har en inverkan på vårdresultaten. Likväl är den nödvändigtvis inte direkt kopplad till den medicinska kvaliteten. Det finns inte två likadana produkter inom hälso- och sjukvården, och det hjälper inte att googla. Merparten av sökresultaten handlar om enskilda upplevelser, inte om systematiska forskningsrön. När det gäller kompletterande vård känner sig klienten ännu mer förvirrad. I Finland arbetar terapeuter på olika nivåer och klienten kan råka ut för fallgropar när han eller hon väljer vårdare. I detta nummer går Pauliina Aarva igenom nyanserna i dessa behandlingar.

Jag hoppas att man inom hälso- och sjukvården satsar på att mäta vårdkvaliteten och rapportera om resultaten på ett begripligt sätt. Patienten ska kunna välja sin vårdplats på basis av jämförbar information. Trots omvälvande förändringar tillhandahåller organisationer fortsättningsvis en referenspunkt och kompass. Allergi-, hud- och astmaförbundet ger tillförlitligt stöd i frågor kring allergier, astma och hudsjukdomar. På hösten lyfter förbundets kampanj Doftfri dessutom fram en stor mängd information om doftöverkänslighet.

Péter Csonka. Kuva Seppo Samuli.

Péter Csonka
MD, specialist i pediatrik, barnallergolog
Allergi-, hud- och astmaförbundets sakkunnigläkare

 

Share

Keskustele ja kommentoi

Muita kirjoituksia samasta aiheesta:

PEF-Mittari Varkauden seudun Allergia- ja astmayhdistyksen jäsenille

Varkauden seudun Allergia- ja Astmayhdistyksen nykyiset ja uudet jäsenet saavat lahjaksi PEF-mittarin. Muille kuin jäsenille yhdistys myy mittareita edulliseen hintaan Varkauden sairaalan ala-aulan Pikku Ruusu -kahviossa. Samassa rakennuksessa toimii keuhkosairauksien poliklinikka ja Varkauden Terveyskeskus.

Herkutellaan ystävänpäivänä!

Meikkejä ja kampauksia koulun tuoksuttomassa päivässä